Technische zaken

SZS-leden kunnen kosteloos gebruik maken van een uitgebreid dienstenpakket. Zowel collectieve als individuele belangenbehartiging behoren tot onze core business. Wat betekent dat voor u als lid?

nformatie over technische zaken die betrekking hebben op de branche van zeilmakerijen en haar toeleveranciers.

Lasrook
Last van lasrook? Dan is er een afzuigsysteem op de markt waarmee in de sector goede ervaringen zijn opgedaan.
Klik hier voor de folder.

Mocht u interesse hebben in de aanschaf van deze compacte afzuiger voor rook en fijnstof, dan kunt u dit doorgeven aan het secretariaat van SZS (szs@wispa.nl). Mogelijk dat er dan een collectief inkoopvoordeel voor SZS-leden is te behalen.

Overige informatie Lasrook
Hieronder treft u de beschikbare rapporten aan inzake lasrook:
Onderzoek naar de emissies van zoutzuur en weekmakers (ftalaten) bij het hete lucht lassen van PVC gecoat zeildoekDit onderzoek vond plaats bij H. Post Nijmegen B.V.

Lasrook bij het hete lucht lassen: oorzaken, instellingen en gevolg
Verbrandingsrook moet zoveel mogelijk worden beperkt. Tijdens het lassen van kunststoffen met behulp van hete lucht lassen (HL) en hete bout-wig lassen (HK) kan de afdeklak en de kunststof te intens en of met een te hoge temperatuur verwarmd worden zodat stukjes lak en kunststof verbranden en zich afzetten in of direct langs de lasnaad.

In zeilmakers land bestaat een oud gezegde: als het niet goed rook, zit het niet vast.

Met behulp van enkele korte filmopnames wordt het proces van het lassen met HL apparatuur toegelicht en worden tips gegeven over de instellingen van de lasapparatuur. Bewust is gekozen voor een kleine ruimte en een mooie vlakke gladde vloer.Meerdere lasproeven zijn uitgevoerd. In eerste instantie met ouder PVC-doek, waar weekmakers voor een deel aan het “uitzweten” waren. Een niet goed gedefinieerd doek waarvan aan de buitenkant van het doek niet te zien is van welke leverancier het doek afkomstig is en welke kwaliteit het betreft.

De apparatuur is door de fabrikant gecontroleerd op juiste temperatuur, juiste snelheidsmeting en juiste afstanden van de laspijp, aandrukwiel etc.

Voor de vervolgproeven is gebruik gemaakt van “vers” PVC gecoat doek: standaard materiaal, 9×9, wit, West-Europees fabricaat. Ook zijn gebruikt een op fabrieksinstellingen gecontroleerde laskar (bak), extra verlichting om in het donker te kunnen filmen en een meter om de afpelkracht van de lasnaad te kunnen beoordelen.

De oplettende kijker ziet een “ritueel” dat voor iedere lasproef gedaan werd, namelijk het schoonborstelen van de laspijp met een koperen borsteltje. Was dat wel nodig? Nou en of! Bekijk het volgende filmpje en zie wat er aan verkoold kunststof vanaf komt (zie o.a. img 810). Is dat nou zo dramatisch? Ja, de verkoolde deeltjes kunnen in de lasnaad of net langs de lasnaad komen waardoor verzwakking van de lasnaad (of een klein gaatje) en verkleuring van de kunststof ontstaat. Dit valt erg op bij lichte kleuren, bepaalde pigmenten en lichtdoorlatend doek. Voor het maken van een kwalitatief goed en optisch correct product is dit niet aanvaardbaar! Op iedere lasproef werden vermeld de temperatuur van de elektronische warmteregelaar en de lassnelheid.

Klink hier voor film (810): Schoonmaken en let op de verkoolde korreltjes die op de vloer vallen;Klik hier voor film (803): Ontwikkeling lasdamp door te hoge temperatuur en of te lage lassnelheid;Klik hier voor film (812): Weinig ontwikkeling van lasdamp.

Beoordeling van de lassen:
De lassen werden op meerdere criteria beoordeeld:
• hechting (aaneensluitend lasnaad profiel)
• afpelkracht
Bij de visuele beoordeling van de lassen is gekeken naar:
• plooivorming langs de lasnaad• direct zichtbare verkoolde deeltjes
• gaatjes langs de lasnaad
• mate van verkleuring in de lasnaad

Tijdens de lasproeven is gevarieerd in de instellingen van de volgende lasparameters:
• lassnelheid
• temperatuur van verwarmde lucht
• druk op aandrukrol

Pink Staining
Wat is Pink Staining? Over pink staining is diverse informatie te vinden.Via een SZS-relatie hebben we onderstaande informatie, inmiddels in het Nederlands vertaald, ontvangen:

Lees hier hoe het ontstaat én hoe u het risico kunt reduceren als materiaal producent, verwerker en eindgebruiker.
Daarnaast is er via internet een veelheid aan artikelen te vinden. Onderstaand treft u daaruit een willekeurige greep aan.

THAT PINK STAIN ON YOUR VINYL IS BACTERIAForget what you heard about pink stains on white auto and marine vinyl. It’s not a type of mildew and there is no way to clean it. The truth is much grosser than that.According to Thomas Robitaille of Lonza Inc., a leading chemicals and biotechnology company, that annoying pink stain is actually bacteria poop. And although cleaners may lessen its appearance, it’s permanent.Robitaille spoke about the pink stain at Industrial Fabrics Association International‘s 2016 Expo in Charlotte, North Carolina.
Read more

Recycling van zeil en de circulaire economie
Onlangs is er vanuit de SZS met TNO contact gelegd om de mogelijkheden te bespreken van het opzetten van een gesubsidieerd branche-project voor het inzamelen en recyclen van pvc van SZS-leden (en mogelijke andere (keten)partijen).
Enkele gesprekspunten:

Zeildoek bestaat voornamelijk uit pvc, garen en additieven (waaronder kleurstoffen en brandwerende stoffen)
Mogelijk is garen het moeilijkst te recyclen
Pvc kan chemisch worden gerecycled (oplossen)
Of dat haalbaar is, zou een ecologische en een economische business case moeten uitwijzen
Pvc heeft een slechte naam maar is duurzaam; het breekt niet af
Met 4 of 5 mkb-bedrijven zouden tests in Delft uitgevoerd kunnen worden
Een eventueel project zou kunnen worden verbreed naar andere sectoren waar pvc wordt gebruikt
Door PVC te recyclen, draagt de SZS uit dat de sector bijdraagt aan een gezonder milieu (CO2 beperkend) en dat de SZS daarmee de environmental impact verkleint
Zeil wordt mogelijk duurder omdat producenten van pvc door overheden op hun verantwoordelijkheden worden gewezen en worden belast op hun productieproces als dat milieubelastend is
Daarmee wordt gestimuleerd dat er bij het ontwerp (design) van zeil al wordt nagedacht over milieugevolgen aan het eind van de levenscyclus
Als zeil kan worden gerecycled, dan wordt een dergelijk belasting (en dus prijsverhoging) wellicht niet door overheden ingevoerd. Is dus ook een groot belang voor producenten van pvc-zeildoek om aan te sluiten

Op verzoek van TNO heeft SZS t.b.v. mogelijk vervolgoverleg nog wat aanvullende (branche-)informatie toegestuurd.
Mocht u ideeën hebben over en/of ervaring hebben met het recyclen van zeildoek, dan houden we ons van harte aanbevolen.
We houden u op de hoogte van de voortgang.

Circulaire economie
Vroeg of laat krijgt ook u ermee te maken: de circulaire economie. Een economie waarbij we slimmer omgaan met grondstoffen. Het kabinet zet hier vol op in. Bedrijven moeten in 2030 minimaal 50% minder mineralen, fossiele grondstoffen en metalen gebruiken. Dat is hard nodig om klimaatverandering tegen te gaan. Ook draagt dat in belangrijke mate bij aan de doelen van het Klimaatakkoord.

Hoe u daar als ondernemer aan kunt bijdragen, is te vinden via de website van de RVO. Op die website zin onder meer tips en aanbevelingen opgenomen over de financiering van circulair ondernemen, hoe u aan de slag kunt met circulair ondernemen, welke partners u daarbij kunnen helpen en welke wet- en regelgeving van toepassing is op circulair ondernemen.

Opkomende evenementen

20 jun

Uitje leden + Business club

14:00 – 19:30 uur

Laatste nieuws

Nieuwsbrief maart 2024

Beste leden, voor u ligt de nieuwe nieuwsbrief van de SZS, Graag wil de SZS u in de toekomst beter op de hoogte brengen van alle activiteiten die vanuit de branche vereniging georganiseerd of voor de branche geregeld worden.

Lees meer >